2008. február 28., csütörtök

Egyhetes rizskúra

Írta: Mamma

Ha a világ lakosságának egyharmada naponta háromszor rizst fogyaszt és alapvető élelmiszerként kezeli, akkor a rizs tudhat valamit. Nézzük csak meg azokat az ázsiai népeket, ahol a rizs mellett nagyon sok friss zöldséget, könnyű húsokat és halakat fogyasztanak, nagyon kevés zsiradék mellett. Nemcsak vékonyak, de hosszútávú statisztika bizonyítja, hogy hosszabb élettartamra is számíthatnak, és némely országban az alacsonyabb szintű orvosi ellátás ellenére is egészségesebbek és messze nem sújtják őket korunk betegségei olyan mértékben, mint bennünket. Ennek természetesen sok egyéb oka is van, de annyi biztos, hogy az étkezés kulcsfontosságú.
Szintén vizsgálatok támasztják alá azt is, hogy mennyire megbomlik ez az egyensúly, ha a nyugat a maga magasfeldolgozottságú élelmiszereivel elárasztja az ókori Keletet. Ha a kínai televízióban McDonald’s reklámok buzdítják a fiatalokat az ottani étkezésre, ahelyett, hogy a saját, ősi fogásaikat fogyasztanák, és a bangkok-i utcai mozgóárusok sem a berögzült, felettébb ízletes streetfood-portékáikat árulják, akkor nem kell csodálkoznunk, hogy már a gyerekek is kövérek, tunyák, a felntőttek pedig többet járnak orvoshoz.

De térjünk vissza a rizsdiétára (vagy nevezzük inkább kúrának), ami európai keretek között is teljes sikerrel végezhető. Ha beírjuk a keresőbe a rizsdiéta szót, számtalan találat között válogathatunk. Ezekből fölösleges idéznem, akit érdekel, kérem, olvassa el őket, igen hasznosak. (Legvégén felsorolok néhányat.) Itt most csak a lényeget foglalom össze:

A rizs ilyenkor tavasszal különösösen jót tesz szervezetünknek méregtelenítés céljából. A téli ünnnepi kosztolás nemcsak kilókban mutatkozik meg, de láthatatlanul is, aminek a következményeit csak jóval később érzékeljük. A megfelelő rizskúra tisztít, eltávolítja szervezetünkből a lerakódott salakanyagokat, ezáltal szépíti a bőrt, és nemutolsó sorban fogyaszt is!
Több diétát átolvastam, ennek alapján kétfajtát ismertem meg. Egyik a drasztikusabb, amelynél a napi ötszöri rizs mellett csak zöldséget és gyümölcsöt lehet enni. A másik már jóval engedékenyebb, de épp ezért pontosabban kell az előírásokat betartani. Itt már lehet zsírszegény halat és fehér húst, valamint tejterméket is fogyasztani, természetesen mindig zsírszegényen. Ebből a szempontból ez a diéta, vagy inkább kúra erősen hasonlít az általam kedvelt LowFat 30 életformához, talán ezért is volt szimpatikus.

Én a szigorúbb kúra mellett döntöttem, mert rövid távon jobban bíztam benne és logikusabbnak tűnik, hogy hús és tejtermék nélkül a tisztulási és fogyási folyamat alaposabb. Ezt a diétát nem érdemes egy hétnél tovább fenntartani, mert egyrészt unalmas lehet, de hiányoznak belőle alapvető elemek is: alig tartalmaz fehérjét. De egy hét teljesen rendben van. Viszont úgy döntöttem, ha már diétás kúra, akkor megadom a módját. Mindenkinek javaslom, hogy finom zöldségeket, ritkán vásárolt gyümölcsöket is vegyen, kényeztesse magát, hogy nagyobb kedvvel álljon neki a rizsevésnek. Mert azt is meg lehet únni valamikor...
A legörömtelibb mellékhatást még nem is említettem, végül ez is vonzóvá tette számomra: ennél a kúránál nincs éhezés, mert a rizs jóllakat, a zöldségben lévő rostanyagok szintén. És ezt tényleg magam is tapasztaltam! Hát ha másért nem, ez már megéri, nem?
Egy étkezésnél 3 evőkanálnyi (szárazon mért) rizst főztem. Ez 50 g-nyi, vagyis egy hét alatt épp 1 kiló rizsre lesz szükségünk. A magasabb keményítőtartalma miatt szinte mindegyik oldal kerekszemű (rizottónak való) rizst írja. Ezt én hosszúszemű rizssel váltogattam, néha keverve, a célnak megfelelően. Több leírásban javasolják, hogy főzzük meg a rizst akár 2 napra is. Ezt nem tettem, nem is javaslom, mert már a főzés is öröm, a rizs pedig másnapra nem olyan kívánatos, legfeljebb egy napi adagot főztem. Hagyományosan dupla annyi vízben teszem fel, most viszont kétésfélszeresét vettem, mert álltában kiszárad a rizs. A rizst egy lábasba teszem, ráöntöm a 2,5x-ös vizet, kevés sót, lefedem és felteszem forrni. A vizet 2-3 percig hagyom forrni, akkor lekapcsolom alatta a kerámialapot, átkeverem és lefedve hagyom. 25 perc múlva a rizs puha. Ugyanezt mikróban is el lehet készíteni.

Vásároljunk egy halom nagyon-szeretem-zöldséget és gyümölcsöt és ebből állítsuk össze a rizsünkre a feltétet. Mélyen egyet értek Rossamelával, aki azt mondja, hogy ha már fogyókúra, ha már saját elhatározásból kevesebbet, máshogy eszünk, akkor ne csak ízletes legyen, hanem akár végletes, markáns ízvilágú is. Így a szemünk és a lelkünk is táplálkozik. Emiatt használjunk nyugodtan sok fűszert! Marokszámra tegyünk az ételbe zöldfűszereket (időben vegyük meg!), és lessük el az ázsiai konyhákból is a csípős, erőteljes, markáns ízeket! (Jöhetnek akár indiai zöldséges curryk is, a tejtermék nélkül.) Bátran próbáljunk ki mindent azon az egy tányéron, sok-sok fantáziával.
Néhány fotót készítettem, és adok még néhány ötletet. Ahhoz, hogy ne únjuk meg a 21 rizses étkezést, variáljuk, amennyire csak bírjuk. Édesen is el lehet készíteni, ennek sincs akadálya, de akkor nem tejberizs, hanem vízberizs lesz belőle.

Italok: ezen a héten csak teát iszom, de azt a legkülönbözőbb formában. Na jó, egy kicsit csaltam, mert a reggeli kávémról nem szeretnék lemondani, azt már túlzásnak éreztem. De utána egy kevés fekete-, majd zöld-, oolong-, fehér- és gyümölcsteák váltják egymást. Citromlé helyett ecettel is ízesítem, mégpedig 1 teáskanálnyi enyhe gyümölcsbalzsammal! Érdemes kipróbálni.

Eredmény: valóban semmi éhségérzet. (Ezt tényleg nem hittem volna!!) Még szeretem a rizst! Sőt, újabb és újabb összeállításokkal kísérletezem. Lehet, hogy belemagyarázás, de a közérzetem mintha jobb lenne. Persze, jön a tavasz! És ami a legmeglepőbb: mínusz másfél kiló, minden bizonnyal a hírhedt jojóeffektus nélkül!

Néhány receptötlet. A rizst minden esetben a fenti módon megfőztem, a zöldséget pedig többnyire gusztusosan a tetejére pakoltam. Hogy ne únjam nagyon, a zöldségekből levest is főztem, természetesen csak magától a zöldségtől lett sűrű, tejszín vagy liszt nélkül és a rizst betétként tettem bele.

Rizs naranccsal és sárgarépával
3 ek rizs (kerekszemű)
1 ek olívaolaj
1 fej hagyma
2 db közepes sárgarépa
1 db narancs
sok reszelt szerecsendió

Az olajban megpirítom a felvágott hagymát. Beleteszem a karikára vágott répát, teszek alá 2-3 kanálnyi vizet vagy alaplevet és 5 percig párolom, hogy még roppanós maradjon. A rizst bőven megszórom frissen reszelt szerecsendióval. A narancsot kifilézem, a gerezdeket elvágom és a répával együtt ráteszem a rizsre.

Rizs szójaszószos salátával
4 ek rizs (vegyesen)
100 g vegyes zöldsaláta
2 karika ananász (ha lehet, friss)
1 ek olívaolaj
1 ek szójaszósz
2 ek narancslé, frissen (ha ízlik hozzá)
1 tk currypor
A salátát összekeverem a felvágott ananásszal és az öntettel, a rizst bőven megszórom a curryvel és ráhalmozom a salátát.

Rizs vietnámi sárgarépával
4 ek rizs (vegyesen)
2 db sárgarépa
½ db cukkini
1 ek szezámolaj
1 db chilipaprika (vagy 1 mk chilipehely)
2 ek rizsecet
2 ek citromlé, frissen facsarva
2 ek halszósz
1,5 ek barna nádcukor
A répát és a cukkinit julienne-re vágom. Egy kis lábasban felteszem forrni a mártás összes hozzávalóját és beleteszem a zöldségeket. Csak egyszer kell, hogy forrjon és kész is. Az egészet a csípős levével együtt rákanalazom a rizsre.
A legfinomabb ez a zöldség volt, ezért kétszer is elkészítettem.

Rizssaláta rucolával és paradicsommal
4 ek rizs (kerekszemű risottorizs)
50 g-nyi rucola
2 db paradicsom
2 ek olívaolaj
1 ek balzsamecet
só, bors, esetleg pici cukor

A rucolát megmosom, esetleg felvágom, a paradicsomot is. Összekeverem az olajjal, a balzsamecettel és beleforgatom a rizsbe.

Rizs aszalt gyümölcsökkel és vaníliával
4 ek rizs (vegyeset használtam)
50 g aszalt gyümölcs (szilva, barack, áfonya)
1 db citrom reszelt héja
4 cm vaníliarúd
barnacukor a tetejére

A rizst a kétésfélszeres vízzel a felvágott gyümölcsökkel együtt felteszem párolni. Hozzáteszem a felhasított vaníliát és 25 perc alatt megpárolom. Belekeverem a citrom reszelt héját is. A tányéron megszórom a nádcukorral, minden rétegnél, ahogy eszem.

Indiai paradicsomleves rizsgombóckákkal
1 ek növényi olaj)
1 fej hagyma
2 gerezd fokhagyma
250 ml darabos paradicsomkonzerv
1 db chilipaprika
1 db babérlevél
½ tk római kömény
½ tk koriander, őrölve
1 cm gyömbér, reszelve (vagy 1 tk gyömbérpor)
½ mk fekete bors
300 ml csirkealaplé
1 mk cukor
½ mk só
6 ek főtt rizs

Egy lábasban felforrósítom az olajat, megpirítom benne az apróra vágott hagymát és a fokhagymát, beleteszem a paradicsomot, a fűszereket és a folyadékot és 5-10 percig párolom. A végén még ízesítem, vagy öntök még hozzá egy kis folyadékot, ahogy szükséges.
A puhára főtt, sós rizsből vizes kézzel kicsi gombócokat nyomkodok és a leves tetejére ültetem őket.
2 tányérnyi lesz / Eredeti recept itt. Ugyanezzel a módszerrrel olasz, vagy más ízesítésű levest is lehet készíteni.

Rizs kapros spenóttal
4 ek rizs (kerekszemű)
1 ek olívaolaj
1 kis fej hagyma
100 g leveles spenót
½ csokor kapor (ha lehet, friss)
só, bors
1 marék rucola
1-2 db paradicsom

A rizst megfőzöm. Egy lábasban felhevítem az olajat, megforgatom benne a karikára vágott hagymát, és beleteszem a spenótot. Ha kész, elkeverem benne a kaprot, sóval, borssal fűszerezem. A rizsre teszek egy maréknyi rucolát és melléteszem a felvágott paradicsomot.
Kisvirág receptje nyomán.

Rizs csípős kelkáposztával
1 ek olívaolaj
1 szál újhagyma
½ szál szárzeller
1 db chilipaprika (vagy hegyes)
2 gerezd fokhagyma
¼ fej kínai kel (vagy kelkáposzta)

Az olajon megpirítom a felvágott újhagymát, beleteszem a szárzellert, a paprikát, fokhagymát és a felvágott kelt. Pici vízzel párolom néhány percig, amíg a kel már nem olyan kemény.
A receptötletet Annánál találtam.

Rizs gombás paradicsommal

1 ek olívaolaj
1 kis fej hagyma
3 fej csiperkegomba
2 gerezd fokhagyma
friss zöldfűszerek
200 ml kész, házi paradicsommártás

Az olajban megpirítom a hagymát, beleteszem a karikára vágott gombát és összeforralom. Só, kevés bors, a végén pedig a tördelt fokhagyma megy bele. Sok felvágott zöldfűszerrel átforgatom. A rizs tetejére teszem a paradicsommártást, arra a gombát.
(Ennek a paradicsomos zöldséges mintájára készíthetünk ratatouille-t, caponata-t, vagy egy lecsószerű mártást is, ezt a végtelenségig lehet variálni!)

Indonéz sült rizs (Nasi goreng)
4 ek rizs (hosszúszemű)
1 ek növényi olaj
1 fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
2 cm friss gyömbér
1 db sárgarépa
1 db kaliforniai paprika
100 g brokkolirózsa
só, bors
1 ek világos szójaszósz
1 mk kurkuma
kevés citromlé, ízlés szerint
1 ek chilimártás, készen
Először készre főzöm a rizst, de ebben az esetben jobb, ha az már készen is van. Közben az öszes zöldséget felaprítom. A wokban felhevítem az olajat és beleteszem a hagymát, a fokhagymát és a gyömbért. Egy perc után megy rá a sárgarépa, majd a paprika és a brokkoli is. Néhány perc majdnem füstölős, tologatós pirítás után kész. Ízesítem és még a wokban alákeverem a főtt rizst és hirtelen összeforralom.
Maci receptje után, de hús nélkül

Források a leíráshoz:
Femina Rizsdiéta
Nol Fogyókúra: csoda helyett kitartás
Harmonet Méregtelenítés rizzsel
Mindmegette Szőlő- és rizsdiéta

Nincsenek megjegyzések: