2008. február 1., péntek

Pár gondolat a cukorról...

.


Mint minden diétában, alapvető dolog a cukor elhagyása, vagy helyettesítése.
Mondhatjátok, pont én beszélek , hisz ha benéztek hozzám, feltűnő lesz hogy nálam eléggé sok a sütemény, torta, édesség... nos igen, nem is vitatom, DE!!! azon vagyok, hogy próbáljam ezt a dolgot kiküszöbölni, azaz helyettesíteni és egy minden tekintetben egészségesebb életmódot találni magam és családom számára.
Ez értendő nem csak a cukor, hanem minden egyéb pl. fehér liszt, mesteréges ízesítők, egyebek leváltására is. Már egy ideje próbálkozom, és azt hiszem, ha lassan is, de haladok! Haladjunk tehát együtt! :-)

Visszatérve a témánkhoz, szerintem nem árt egy kicsit jobban is elmélyülni a cukor és édesítők témakörében, hisz ha nincs meg az alap, mire építsünk? Mert itt nem csak a diétáról, hanem egy egészségesebb életmódról (is) lenne szó!

Ha van egy kis időtök, érdemes elolvasni!

Tehát a cukorról:

A természetes szénhidrát az egyik fő táplálékunk, ezzel szemben a finomított cukor számos betegség forrása.
A legfőbb ok, amiért ártalmunkra van, az, hogy a természetben előforduló növények cukortartalma lényegesen alacsonyabb, mint a bolti fehércukoré.

Étkezési cukorként a cukorrépából előállított répacukrot ismerhetjük.
Ebből több termék készül, például a kristálycukor, porcukor, kockacukor, illetve különböző édességek tartalmazhatják.
Európában ennek előállítása a legolcsóbb, ezért ez a legelterjedtebb.
Melegebb éghajlatú területeken a nádcukor az elterjedt, amit cukornádból állítanak elő, illetve ismert még a juharcukor, amit északi országokban a juharfa nedvéből nyernek.
Kémiailag mindhárom cukorfajta teljesen egyforma, csupán a kiindulási növényekből a gyártás során megmaradó szennyezőanyagok okozzák a különbségeket.

Többnyire sportolók használják a kémiailag egyszerűbb szerkezetű, könnyebben emészthető és élettanilag jobb tulajdonságokkal bíró szőlőcukrot vagy krumplicukrot.
Ezenkívül megemlítendőek még a különböző gyümölcscukrok, amelyeket a gyümölcsökből vonnak ki, valamint a tejcukor, amelyet gyermektápszerek készítésére használnak és tejből állítanak elő.

A cukrot amelyet ma minden háztartásban megtalálunk, nem is olyan nagyon régen használják általánosan.
Száz-százötven évvel előtt még csak a gazdagabb családok használták, még régebben csak a királyok asztalán volt található.
Korábban csak a mézet használták az ételek édesítésére.

A kereskedelemben kapható cukorfajták

1. Répacukor

Fehér cukor
Más elnevezései: asztali cukor, finomított cukor, répacukor.
A finomított cukrot a répa levéből nyerik.
Amint kivonták a cukorrépából, nagyon komoly eljárásokon megy keresztül, míg fehér, kristályos anyag nem lesz belőle.
A kereskedelemben gyakran használják, mert a legédesebb termék az összes közül.
Fajtái: kristálycukor, kockacukor, porcukor.

2. Barna cukor

Ugyanolyan eljárással készül mint a fehér finomított cukor, csak melasz hozzáadásával.

3. Nyers cukor (nádcukor)

Finomítatlan, ami azt jelenti, hogy teljesen természetes termék, melynek előállításánál a cél az, hogy megőrizzék a nádcukor eredeti melasztartalmát.
Ez a fő különbség, ami a nádcukornak egy különös aromát és egy jellegzetes színt biztosít.

4. Szőlőcukor vagy krumplicukor

Ez egy egyszerű cukor ,amelyet a burgonya hidrolízisével, azaz a keményítő lebontásával lehet előállítani.
Ezt a folyamatot ipari méretekben rendszerint a keményítő híg savval, nyomás alatt történő főzésével érik el.
Az így nyert oldat bepárlásával kapják a lehűtés után, a kristályosan megdermedt terméket.
A szőlőcukrot a sejtek közvetlenül tudják energiaforrásként felhasználni.
Édességekben is megtalálható, főleg energiaszeletek édesítésére használják

A rendszeres cukorfogyasztás hatása

A cukor az emésztés során erjesztő hatású, amikor is ecetsav, szénsav és alkohol keletkezik.
Az ecetsav, de főleg az alkohol nagyon erős romboló hatású a bél membránjaira.
Az alkohol még a vesét is roncsolja, kihatással van az idegrendszerre.
A cukor-fogyasztás savasító hatást vált ki, ennek ellensúlyozására a testben már meglevő ásványi anyagokat kell a szervezetnek előszednie hogy kiigazítsa a pH egyensúlyt.
Például nátriumot, káliumot, magnéziumot, kalciumot.
Rendszeres cukor-fogyasztásnál a test kénytelen például a hiányzó kalciumot már a saját csontjaiból is előszedni, ezzel csontritkulást okozva és súlyosbítva a fogszuvasodást, amit eredetileg a cukor erős savassága váltott ki.

A túl sok cukorfogyasztás hatása

A túl sok cukor fogyasztása végül is minden szervre kihat.
Eredetileg a májban halmozódik fel és a máj megduzzad.
Ha a máj elérte a növekedésének felső határát, akkor a felesleges cukor visszakerül a vérbe zsírsavak formájában.
Ezek a test minden kevésbé aktív helyein (has, ülep, csípő, combok stb) rakódnak le, majd az aktív szerveken (szív, vese).
Az egész testet igénybe veszi, a vérnyomás is megváltozik.
A vörös vértestek minősége romlik, a fehér sejtek száma túlságosan is megnő, ami lassabb szövetnövekedéshez vezet.
A test ellenálló képessége leromlik, mikróbák terjedését idézve elő.
A B vitamin készlet is leapad, mert a cukor-fogyasztás a B vitamint termelő hasznos bél-baktériumok pusztulását váltja ki.
A hasnyálmirigyre is meglehetõsen károsan hat, mert túldolgoztatja azt és ezáltal kiteszi más zavaró reakcióknak.

Minden túlzott cukor-fogyasztó népcsoport az átlagosnál rövidebb életű.
Gondoljunk erre amikor legközelebb édességet szeretnénk vásárolni saját magunknak, gyermekeinknek, vagy ajándékba!

Akkor mit szabad enni?

Szerencsére a természetes cukrok, amik gyümölcsökben, zöldségekben vagy a mézben vannak, nem károsak, mert saját természetes környezetükben vannak.
Ha szükségünk támad édességre, akkor fogyasszunk szezonális gyümölcsöket, édesítésre használható a hőhatás nélkül kivont méz.

Ha további édességre vágynánk, akkor fogyasszunk datolyát, mazsolát, szárított fügét.

Csokoládé helyett fogyasszunk carob porból készített édesítetlen "csoki"-t, ami szinte ugyanolyan ízű, színű és nem káros.

Ha mindenáron édesítőszert kívánunk használni, akkor használjunk természetes úton előállított stevia-t (magyarul sztívia).
Ez a növény Paraguayból és Brazíliából származik, leveleibõl készült csipetnyi örlemény egy teáskanálnyi cukrot képes helyettesíteni.
Cukorbetegek is fogyaszthatják, sőt a dán Aarhus Egyetem több tanulmánya szerint a 2-es típusú cukorbaj ellen is hatásos.
Néhány ázsiai országban, ahol egészségügyi okokból nem használnak aszpartámot, stevia helyettesíti azt, például a diétás kólában is.
Az amerikai FDA meg éppen ellenkezőleg rendelkezik, a sztíviát korlátozza és az aszpartámot védelmezi, ezzel is kimutatva profitérdekeltségeit.

Vagy használjunk Xylitol-t (magyarosítva Xilit), ami szintén egy természetes és teljesen biztonságos édesítőszer, nyírfakéregből készül, de számos gyümölcsben is megtalálható. Ugyanolyan édes mint a cukor és nincs semmilyen mellékíze.
A xylitol nemcsak hatásosan helyettesíti az édesítőszereket, de jótékony hatást fejt ki a fogakra és a fogínyre.
Lassabban szívódik fel, alig befojásolja az inzulin-szintet és ezért cukorbetegek is fogyaszthatják. 40%-al kevesebb kalória is van benne mint a cukorban.
Stabilizálja a hormon-szinteket és alapvetően jótékony hatással bír az egészségre.

/-az eredeti cikk (és a fotó is) a wikipédiából és a diabetesnet.eu -ról származik.-/

szerintem jó ezekről a dolgokról tudni, és ha végig elolvastátok, eléggé elgondolkodtató is!
Kér valaki egy kis cukrot? ;-)

----------------------------------------

látom, többeteket is érdekel a stevia, ezért hozok pár linket róla!

http://stevia.uw.hu/index.html

http://www.steviashop.hu/

http://sztivia.lap.hu/

9 megjegyzés:

cukroskata írta...

Éppen most rendeltem steviát, jövő héten megyek érte. Majd beszámolok róla :-)

(súly)Vesztőhely írta...

feltétlenül!
Te ez a stevia hogy véd a 2-es számú cukorbaj ellen? Ez nagyon érdekelne!

cukroskata írta...

Amit én olvastam róla, védeni nem véd, csak nem emeli olyan gyorsan a cukrot, mint a répacukor.Persze olyan értelemben nyilván véd, hogyha nem eszik valaki nyakló nélkül cukrot, meg szénhidrátot, és nincs kifejezett hajlama a cukorbetegségre, akkor kisebb eséllyel lesz beteg.

László írta...

Az én háztartásomban már elgé rég nincs cukor:). Ha édesítő, akkor a sztevia mellett az agávé szirup még a jó megoldás, annak alacsony a glikémiás indexe. De én úgy vagyok vele, hogy ezt is csak mértékkel, nem túl jó ilyen "koncentrátumokból" túl sokat használni.

Fűszeres Eszter alias Fűszer és Lélek írta...

Nagyon jó írás!
Kisfiúknak tilos szteviát adni, mert csökkenti a spermaszámot. Az indiánok tudatosan használták ki ezt a tulajdonságát születésszabályozásra.

(súly)Vesztőhely írta...

Erről a Steviáról nem akar valaki hosszabban írni? Nagyon érdekes!

Sütis néne írta...

hoztam pár linket a steviáról!olvasgassatok! :-)
cukroskata! engem is érdekelne majd az eredmény róla!;-)

cukroskata írta...

Hétfőn elmegyek érte, aztán majd írok róla. Az ízéről is meg a hatásáról is :-)

Mamma írta...

Én is akartam már venni steviát, de drága volt, és nem tudták megmondani, mégis mennyi kell belőle.
Most megnéztem az egyik linket, és kiszámoltam, hogy egy kiló cukor helyettesítésére 300 Ft-ra jön ki a stevia édesítőhatásban.
Most nem tudom, hogy ez így érthető-e:-)))