2008. február 6., szerda

Káposzta



Nagyon szeretem a savanyúkáposztát. Nyersen, levesnek, töltött káposztának, rakottkáposztának, szóval szinte mindenféleképpen.
A diétás étrendbe remekül beilleszthető, magas C-vitamin tartalma, és alacsony glikémiás indexe miatt.


"A káposztát valószínűleg a neolitikum folyamán, a Földközi-tenger mellékén vette kultúrába az ember. C-, B- és A-vitamin-tartalma miatt táplálkozási jelentősége igen nagy. Sok változata közül a fejeskáposzta (lat. Br. oleracea var. capitata) a legismertebb. Nagyobb arányú elterjedése a 9. sz. utánra esik. Hazánkban a középkortól a múlt század második feléig, az amerikai eredetű zöldségfélék tömeges elterjedéséig (→ paprika, → paradicsom) fontosságban egyetlen zöldségnövény sem vetekedhetett vele. Minden társadalmi réteg különböző formában, levesként, körítésként, savanyítva fogyasztotta. Lippai János könyve, az első magyar kertészeti szakmunka (Posoni kert, 1664) a káposztát parasztveteménynek nevezi a vörös- és a fokhagymával, valamint a petrezselyemmel együtt, és hosszasan foglalkozik vele. Termesztését és gyógyászati hasznát leírva a legelterjedtebb zöldségfélének tekinti: „Ez a Magyaroknál olly közönséges palánta, hogy alig élhet az szegény ember annélkül. Sőt, a savanyú káposztát még az eleinktől maradott névvel magyar Ország tzímerének szokták nevezni.” Apor Péter szerint: „... a káposztánál magyar gyomorhoz illendőbb étket nem tartának a régi időben” (Metamorphosis Transylvaniae, 1736). "


Sütis néne káposztalevese azonnal felkeltette az érdeklődésemet, meg is főztem, ide csak a módosításokat írtam le. Krumplit nem tettem bele, mert bár imádom a krumplit, a glikémiás indexe nem túl jó, ezért úgy gondoltam, hogy az íze nem lesz rosszabb, ha kihagyom belőle. Nem egy sárgarépát tettem bele, hanem kettőt.
A tésztát is kihagytam, mert az meg hízlal. Viszont tettem bele pulykamellből készűlt gombócokat. Remek egytál étel lett belőle, joghurttal tálaltam. Recept itt.


Savanyítási módok, receptek országonként:
Észt

2 megjegyzés:

Dulmina írta...

Ezt a levest én is kinéztem, csak egy kis átalakításon törtem a fejem - azt hiszem, Kata, a Te változatodat próbálom majd ki, csak persze hús nélkül :-)

Egyébként így szoktam házilag káposztát savanyítani:
Savanyú káposzta házilag (Rigor) (száraz rozskenyérrel a legjobb!)

És mindebből a nem vegetáriánus családtagjaim körében is népszerű, nagyon egyszerűen elkészíthető étel:
Vegetáriánus székelykáposzta

Cukroskata írta...

Köszi Dulmina:-) Nekem annyira izlett, hogy tegnapelőtt elfogyott, és ma újra főztem egy nagy lábossal :-)